مسجد امیر المؤمنین کیش یکی از مساجد تاریخی این جزیره زیبای کیش به شمار می رود. مسجد امیرالمؤنین قدمتی 80 ساله داشته و در سال 1320 به بهره برداری رسید. این مسجد در زمان آخرین سال حکومت دوره قاجاری بنیان گذاری گردید و جزء مساجد مهم کیش شد.

مسجد باستانی امیر المؤمنین کیش

مسجد امیر المؤمنین کیش دومین مسجد تاریخی بزرگ و مشهور کیش پس از مسجد ماشه می باشد، که تا کنون بسیاری از مراسم های مذهبی، مجالس ختم در آن انجام شده است. همچنین پس از گذشت 80 سال برپایی نماز جماعت در آن برقرار بوده و برخی از گردشگرانی که به اماکن تاریخی و مذهبی جزیره کیش علاقمند هستند از این مسجد دیدن کرده و نمازی می خوانند.

با بهترین مراکز مذهبی کیش آشنا شوید

موقعیت مکانی مسجد امیر المؤمنین در کیش

مسجد امیر المؤمنین کیش در قسمت شمال شرقی جزیره کیش و همجواری مسجد ماشه قرار داشته و فاصله خیلی کمی تا دریای خلیج فارس دارد. پس از گذشت سال ها دیواره ها و سقف مسجد سست شده و به بازسازی  احتیاج پیدا کرد، اداره میراث فرهنگی بازسازی آن را به عهده گرفت و این پروسه را در سال 1370 انجام داد. 

این مسجد در چه تاریخی ثبت آثار ملی شد؟

مسجد کهن امیرالمؤمنین (ع) در تاریخ 16 آذرماه سال 1377 با شماره 2193 جزء آثار ملی و تاریخی ایران محسوب شد. با این وجود فعالیت های مذهبی بی شماری در مسجد امیرالمؤمنین انجام می شود. این بنا معماری های دوره قاجاری را به تصویر کشیده و نمای بیرونی آجری آن به زیبایی مسجد افزوده است.

این مکان به مسجد سید و مسجد شبر نیز شهرت داشته که در اوایل دهه 50 هجری شمسی تنها مسجد شیعه های کیش بوده است. افرادی که در روستای ماشه زندگی می کردند، قبل از دهه 50 به منطقه سفین مهاجرت نمودند. با اینکه 12 مسجد در کیش ساخته شده بازهم مسجد امیرالمؤمنین از اولویت ها برای عبادت به شمار می رود.

مراکز مذهبی کیش را بشناسید

پیش نماز مسجد تاریخی امیر المؤمنین

پیش نمازی که در مسجد امیرالمؤمین نماز می خواند روحانی رحمان یوسف پور می باشد و فعالیت ایشان در عملکرد های مذهبی ستودنی است و باعث شده تا افراد بیشتری این مسجد را برای راز و نیاز با خدا، کارهای خیر و مراسم های مذهبی از جمله روضه در ماه محرم و صفر و دیگر شهادت ها ترجیح دهند.

مسجد امیر المؤمنین کیش دارای پایه های استواری بوده که به این زودی ها تخریب نمی شود. ناگفته نماند سازمان میراث فرهنگی نظارتی کاملی بر این مکان داشته و همواره مسؤولان خود را به مسجد امیرالمؤمنین فرستاده تا جای جای این مکان را چک کرده و نظاره کنند تا اگر احتیاج به بازسازی و مرمت داشت بلافاصله انجام شود.

بیشتر بخوانید :
منابع :