مسجد ماشه کیش یکی از مراکز مذهبی در جزیره زیبای کیش محسوب می شود که افراد زیادی را هر ساله برای بازدید به خود جذب می کند. این مسجد به عنوان یکی از گوهر های نایاب در جزیره شناخته می شود که به همین دلیل از اهمیت بالایی برای گردشگران برخوردار است.

همین امر سبب شده تا ما به طور تخصصی به معرفی و شناخت بهتر مسجد ماشه کیش در این مقاله بپردازیم. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ کلاسیک مراکز مذهبی کیش علاقه دارید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بهترین مراکز مذهبی کیش

مسجد بی نظیر ماشه کیش در زمان قاجار مربوط به 120 سال گذشته، ساخته شده است. معماری زیبای این بنا در نگاه اول شما را خیره نگه خواهد داشت و یا به کمی تفکر درباره ی آن وادار می کند. این مسجد همانطور که از نامش پیداست در محله ماشه واقع شده است که این محله از قدیمی ترین مناطق جزیره کیش به حساب می آید. اکثر افراد مقیم در محله ماشه اهل سنت هستند. 

معماری مسجد ماشه کیش، برگرفته از سبک قاجاری

مسجد کلاسیک ماشه کیش همانطور که گفته شد در زمان قاجار ساخته شده است که معماری آن نیز برگرفته از سبک معماری قاجار می باشد. اگر به عکس های موجود از این مسجد دقت کنید، متوجه خواهید شد که ساخت بنای آن به صورت همکف ایجاده شده است. از دلایل همکف بودن مسجد نیز می توان به سعی برای سهولت استفاده تمامی اقشار جامعه اعم از کودک و میان سال اشاره داشت.

ساخت بنای مسجد ماشه در کیش به قدری مستحکم و استوار انجام شده است که پس از گذشت سال های متوالی هنوز بنای این مسجد پا برجا می باشد. از آنجایی که محله ماشه مخصوص مردمان اهل تسنن است این مسجد نیز برای این دسته از افراد کاربرد دارد. 

مسجد ماشه کیش توسط چه کسی ساخته شد؟

مسجد ماشه کیش به دستور شخصی به نام عبدالحسین نور ساخته شد که تاریخ ساخت آن نیز به سال 1285 هجری قمری باز می گردد. این فرد با ساختن چنین مسجدی نام خودش را در یادها ماندگار کرد و باعث شد به خوبی از او یاد کنند. به گفته ای عبدالحسین نور یکی از تاجران موفق در زمینه مروارید و خرید و فروش در آن زمان بوده است.

مراکز مذهبی کیش را بشناسید

مسجد زیبای ماشه کیش در 27 دی ماه سال 1377 به شماره ثبت 2194 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران تور کیش به منظور بازدید از این مسجد به محله ی ماشه مراجعه می کنند. از مزیت های دیگر این مسجد می توان به موقعیت مکانی عالی آن اشاره نمود که باعث شده است بر زیبایی آن بی افزاید. 

کمی درباره موقعیت مکانی مسجد ماشه استانبول

مسجد ماشه کیش در نزدیکی سواحل فوق العاده زیبای جزیره مرجانی واقع شده است. همانطور که گفته شد این موقعیت مکانی عالی سبب شده تا جلوه ی زیبای این مسجد بیشتر نمایانگر باشد. موقعیت مکانی مسجد ماشه درست در شمال شرقی جزیره کیش که به بسیاری از امکان مهم و گردشگری کیش نیز دسترسی آسانی دارد.

بیشتر بخوانید :
منابع :