کیش، جزیره ای که برخی فکر می کنند می توانند هر لباسی بپوشند. اما به راستی گردشگران می توانند هر پوششی داشته باشند؟ پوشش در کیش برای زنان بومی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال ها ادامه مطلب را بخوانید.

پوشش در کیش یکی از چالش برانگیز ترین مباحث برای سفر به کیش است. در مطلب جامع راهنمای مسافر کیش به توضیحات اندکی درباره موضوع پوشش در جزیره مرجانی کیش پرداخته ایم. اما در این مطلب می خواهیم به طور مفصل درباره نحوه پوشش زنان بومی، نحوه پوشش گردشگران (بانوان) و این که چه لباسی در جزیره استفاده کنیم؟ را خواهید خواند.

پوشش در کیش
بانوان بومی کیش و پوشش در کیش

راهنمای مسافر کیش یار دوم شما در سفر

پوشش در کیش بنا به هر دلایلی تفاوت تر از دیگر شهر های ایران است. جزیره کیش یک منطقه آزاد بوده که گردشگران می توانند با هر نوع پوششی (البته در چهارچوب شئونات اسلامی) وارد جزیره بشوند. سختگیری در منطقه آزاد کیش برای پوشش بانوان بسیار کم بوده که همین امر سبب توجه بیش از حد گردشگران برای مقصد سفر به کیش بوده است. ولی زنان بومی کیش، پوششی متمایز دارند که در ادامه ذکر می شود.

پوشش در کیش برای زنان بومی و جنوبی

پوشش در کیش با پوشش زنان در خطه جنوب کشورمان تفاوتی نمی کند. زیرا پوشش و حجاب بانوان در استان های هرمزگان، خوزستان، چابهار و ... یکی می باشد. این پوشش محلی شامل کندوره، شلوار بندری، برقع یا نقاب، چادر بندری، اورنی و ... می شود که به طور اختصار، توضیح داده شده اند.

پیراهن کندوره، ملقب به گاندورا، از مهم ترین پوشش در کیش و استان های جنوبی به شمار می رود که در کشورهای اروپایی نیز محبوب است. کندوره در کشور اسپانیا به قدری مشهور است که نام گاندورا به خود گرفته که در قرن 8 میلادی ه اروپا صادر شد و با استقبال بی شمار مواجه گردید.

پوشش در کیش
نفیسه روشن و پوشش بانوان جنوبی

از مشخصات پیراهن کندوره می توان به یقه گرد، برش عمودی سرشانه تا خط سینه، آستین دوزی با تکه پارچه، پایین دامن اندامی و حاشیه دوزی هایی در کمر و پهلو اشاره کرد. البته این لباس در شهر های مختلف ممکن است تغییرات کوچکی داشته باشد، ولی اصل پیراهن به همین شیوه می باشد. زرد، قرمز، سبز، نارنجی و دیگر رنگ های شاد از جمله رنگبندی این پیراهن هستند.

شلوار بندری یا دمپا تنگ

یکی دیگر از نوع پوشش در کیش و دیگر استان های جنوبی، شلوار بندری است. این شلوار نام دیگری به نام دمپا تنگ دارد که از زانو تا مچ پا تنگ یا چسبان و از کمر تا زانو مانند لوزی یا همان خمره ای شکل است. کمر این شلوار لیفه یا لیفن مانند بوده که با یک کش و یا نخ محکم می شود.

شلوار بندری دارای رنگ های جذاب و دیدنی بوده که شامل سبز، زرد، نارنجی، قرمز و ... می شود. جنس شلوار ها از پوپلین، چیت یا تترون بوده که خنک هستند. این نوع جنس برای استفاده روزمره و برای استفاده از مجالس عروسی، پارچه های زر بافت و ساتن و اطلسی استفاده می گردد.

پوشش در کیش
نوع دیگر برقع از پوشش در کیش

یک دکمه دست ساز یا چاک در قسمت داخلی دمپا وجود دارد تا به راحتی قابل استفاده باشد. سلیقه بانوان جنوبی در شهر های مختلف برای تزئینات روی شلوار متفاوت بوده که همین امر سبب زیبایی و جلوه شلوار می شود. در تمام نواحی جنوب شلوار به همین شکل دوخته می شود.

چادر بندری و اورنی از دیگر پوشش در کیش

چادر بندری با رنگ های زیبا و طرح های مختلفی که دارد بسیار چشم نواز است. این چادرها به رنگ خردلی، خاکستری و قهوه ای هستند که تشابه بسیاری با چادر های هندی و پاکستانی دارد. چادر به دو شکل لا و نیم لا و کول زدن رواج دارد که در روش اول یک طرف چادر را بر روی دوش می اندازند  طرف دیگر رها است.

در روش دیگر یک طرف چادر را دور سر پیچیده و گوشه دیگر چادر بندری را در قسمت گوش رها می نمایند. البته چادر نو عروس ها متفاوت بوده که رنگ سبز و جنس ابریشمی داشته که با بوته دوزی و گلابتون دوزی همراه است. در مراسم حنابندان نو عروس ها تمامی بدن با این چادر پوشیده می شود که دست ها و پاها، مستثنی از این پوشش می باشد.

پوشش در کیش
شلوار بندی و سِت کیف و لباس بندری

اورنی همان روسری یا چارقد خودمان است که از جنس حریر بوده و با تزئینات جذابی عرضه می گردد. در این روسری انواع پولک، طرح های بوته جقه و گل بادامی، همچنین نخ هایی از جنس طلا و نقره به کاربرده شده است. جلبیل از دیگر پوشش بانوان هرمزگانی است که رنگ هایی شادتر دارد.

پوشش قدیمی در کیش به نام پیراهن کمرچین

یکی دیگر از پوشش ها در کیش و استان های جنوبی کشور، پیراهن کمر چین است که قدیمی ترین نوع پوشش برای زنان بومی به شمار می رود. این نوع پیراهن با شلوارهای دمپا گشاد بیشتر رواج دارد، به گونه ای که می توان گفت لباس روزمره و راحتی آنان است. در میان بومیان این پیراهن به نام دورچین خوانده می شود.

پوشش در کیش
برقع یا نقاب نوعی پوشش در کیش

برقع، نقاب یا محافظ صورت

یکی دیگر از پوشش های جانبی بانوان جنوبی، برقع یا همان نقاب است.برقع به نوعی محافظ صورت بانوان است تا از گزند آفتاب در امان بمانند. این برقع شیوه های مدرن و لوکس تری دارد که در کشورهای حاشیه خلیج فارس، بومیان استان هرمزگان و ... بیشتر استفاده می شود. حال که با پوشش زنان بومی آشنا شده اید وقت آن رسیده تا بدانید در جزیره کیش شما آزاد هستید هر لباسی بپوشید به شرط آنکه از چهاچوب شعائر اسلامی خارج نشود.

بیشتر بخوانید :
منابع :