شهر حریره کیش، طی زمان های بسیار چند درصد خود را از دست داده است. در امتداد ساختمان های بندرگاه و دفاتر آن ، این شهر تاریخی قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی ، این شهر هشتصد سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین بناهای جزیره زیبای کیش می باشد.

وسعت و قدمت شهر تاریخی حریره کیش

شهر حریره کیش پستی و بلندی‌ها و خرابه‌هایش حدود ۱۲۰ هكتار وسعت دارد و روزگاری شهری بزرگ و آباد در منطقه بوده است. دوران طلایی این شهر تاریخی کیش از سال ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجری قمری بوده‌ و آن چه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری سنتی می باشد.

شهر حریره کیش به ندرت در آن تاق‌ها، پوشش‌ها و سقف‌های سالمی بر جای مانده است. جز در پاره‌ای موارد كه پوشش‌های تاقی شكل سنگی از گزند تخریب در امان مانده‌اند. بندر این شهر تاریخی، یك شهر یك پارچه و متمركز با معماری برون‌گرا بوده و از معماری دفاعی و درون‌گرای دیگرشهرهای تاریخی ایران در آن نشانی نیست.

شهر تاریخی حریره مکانی آرام برای گردش

شهر تاریخی حریره کیش از انتخاب های معقول برای ایجاد شهری طبیعی‌ می باشد چرا كه ساحل صخره‌ای مرتفع آن از سطح دریا تقریبا ده متر بلندتر است و وجود سه خلیج و دماغه كه نقش بندرگاه طبیعی را دارد و همچنین دریای نسبتاً آرام‌تری از دیگر كرانه‌ها و سواحل جزیره، خود عامل شكل‌گیری شهر در ساحل شمالی شده است.

شهر تاریخی حریره در جزیره  منحصر به فرد کیش تاكنون عملیات اكتشافی باستان‌شناسی در زمینه پیدا کردن بقایای آن در سه مجموعه مجزا صورت گرفته است که علاقه مندان می توانند در سایت کیشلندیار این عملیات در حال انجام را مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید :
منابع :