تک بادگیر کیش نوعی جاذبه تاریخی است که به خانه تک بادگیر کیش نیز معروف می باشد. این جاذبه در منطقه بومی نشین به نام سفین در سمت شمال غربی جزیره واقع گردیده است که یکی از معروف ترین و قدیمی ترین مناطق جزیره کیش محسوب می شود.  

کلیک کنید و با مراکز تفریحی و گردشگری در کیش آشنا شوید

تک بادگیر کیش در گذشته محل زندگی یکی از تجار معروف و در واقع امین مردم بوده است که اکنون به اقامت گاه بوم گردی و گردشگری تبدیل شده است. از این رو بازدید و مراجعه به تک بادگیر، می تواند یکی از تفریحات کیش برای علاقه مندان به شمار رود. با توجه به اهمیت این خانه از گذشته تا کنون، کیشلندیار تصمیم دارد تا در مقاله ای جامع، به معرفی آن بپردازد. با ما همراه شوید. 

تاریخچه ای از خانه تک بادگیر کیش

تک بادگیر در کیش همانطور که گفته شد، منزل یکی از تجار کیش در قدیم بوده است. این تجار در آن زمان تجارت مروارید، پارچه های ابرشیمی و صنایع دریایی را انجام می دادند که برای مردم کیش و گردشگران تور کیش بسیار پر اهمیت بوده است. در واقع این خانه را می توان یکی از قدیمی ترین منازل در جزیره کیش دانست که تا کنون 5 بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و در حال حاظر امکان بازدید از آن وجود دارد. 

مساحت و فضای داخلی تک بادگیر کیش چگونه است؟

مساحت تک بادگیر معروف کیش به طور کلی 1425 متر مربع است، اما اکنون امکان بازدید از تمامی فضای آن به طور کامل وجود ندارد و گردشگران تنها می توانند از 425 متر مربع این خانه بازدید نمایند. شما هنگام مراجعه به این خانه، ابتدا با فضای داخلی بسیار زیبا و البته در عین حال قدیمی و بومی مواجه خواهید شد که در این مکان، با نحوه زندگی مردمان بومی آشنا خواهید شد. 

آشنایی با شهر زیر زمینی کاریز کیش

در خانه تک بادیگر تاریخی کیش حدود 13 اتاق قرار دارد که 6 واحد از این اتاق ها اندرونی طراحی شده و 7 واحد بیرونی می باشد. از کجای این خانه، مخصوصا اتاق های آن را که نگاه بی اندازید، با شیوه معماری بومی و قدیمی برخورد می کنید که جذابیت این خانه را برای علاقه مندان دو چندان می کند. در ادامه به توضیحی درباره اتاق های این خانه خواهیم پرداخت.

اتاق های اندرونی در تک بادگیر کیش چه نوع اتاق هایی هستند؟

اتاق های اندرونی در خانه تک بادگیر کیش، اتاق هایی هستند که در فضای داخلی خانه قرار گرفته اند و درب آن ها به درون خانه باز می شود. این اتاق ها شامل موزه، اتاق حجله و یا عروس، اتاق سران، اتاق نقش حنا، اتاق مکتب و یا بیت الزهرا و اتاق مطبخ یا آشپزخانه می شوند. هر یک از این اتاق ها کاربرد خاص به خود را دارند که شما را با نحوه مراسمات و زندگی بومیان آشنا می کنند. 

به عنوان مثال اتاق موزه در تک بادگیر جزیره دارای وسایل و ابزاری قدیمی می باشند که به دلیل قدمت بالا، ارزش زیادی دارند؛ حتی می توان گفت قدمت برخی از این ابزار به چند صد سال پیش باز می گردد. همچنین اتاق سران در گذشته به منظور دورهمی و جلسه های مهم سران قبایل جزیره کیش کاربرد داشته که در این مکان دور هم می نشستند و به حل مشکلات و گفت و گو میان یکدیگر می پرداختند.

خانه بومیان کیش را بیشتر بشناسید

اگر می خواهید از زیباترین اتاق در خانه تک بادگیر در جزیره کیش دیدن نمایید، سری به اتاق حجله و یا همان اتاق عروس در این خانه بزنید. این اتاق مطابق با کاربردی که دارد، تزئین به سبک بومی شده است که پس از عروسی، عروس و داماد به مدت 7 شبانه روز در آن اقامت می کنند. اتاق مکتب نیز همانطور که از نامش پیدا است، محلی برای آموزش، قراعت قرآن، و آموزش تعالیم دینی و آداب نماز بوده است که اهالی این منطقه فرزندان خود را به این اتاق جهت آموزش و یادگیری می سپردند. 

چرا خانه تک بادگیر کیش به این نام شناخته می شود؟

در این خانه یک تک بادگیر به ارتفاع 10 متر قرار گرفته است که به همین دلیل، به نام خانه تک بادگیر کیش شناخته می شود. این بادگیر دارای چهار دهانه از چهار جهت مختلف می باشد که از سه دهنه آن باد داخل می شوند و از یک دهنه هوا خارج می شود. این امر باعث تهویه هوای خانه خواهد شد و هوا را جریان می دهد. 

خانه تک بادگیر کیش در کجا قرار دارد؟

در ابتدای مقاله ذکر کردیم که تک بادگیر محبوب کیش در محله بومی نشین سفین قرار گرفته است. اما آدرس دقیق این خانه در میدان نیایش، خیابان بوستان واقع گردیده که شما برای دسترسی سریع تر می توانید در یکی از هتل های کیش نزدیک به این میدان اقامت داشته باشید. امکان بازدید از خانه تک بادگیر کیش از ساعت 16 الی 22 وجود دارد. کافی است تا بلیط ورودی این خانه را بهترین تخفیفات از سایت کیشلندیار خریداری نمایید و یک تجربه دوست داشتنی در سفر به کیش را رقم زنید. 

بیشتر بخوانید :
منابع :