شهر زیرزمینی کاریز کیش دارای قناتی می باشد که بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره کیش را تامین می‌ کرده است. قنات كیش از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاه‌ها قابل مقایسه با قنات‌هاى دیگر نقاط ایران می باشد‌. اما با توجه به شیب بسیار كم جزیره‌، چگونگى هدایت آب‌ هاى زیرزمینى کیش به سطح زمین در كیش بسیار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پیشرفته ‌ترین روش‌ ها براى حفر قنات استفاده مى‌كردند.

شناخت تمامی مراکز تفریحی و گردشگری کیش با یک کلیک 

شهر زیر زمینی کاریز کیش نه تنها یکی از دیدنی ترین مکان های تاریخی در جزیره محسوب می شود، بلکه بازدید از آن را نیز می توان جزء تفریحات کیش دانست که به همین منظور، کیشلندیار در مقاله ای جامع به معرفی کامل درباره این جاذبه تاریخی پرداخته است، در صورت علاقه به تجربه بازدید در طول تور کیش از این مکان برای کسب اطلاعات کامل می توانید ما را تا انتهای مطلب همراه شوید. 

معماری و ساختار شهر زیرزمینی کاریز کیش

 شهرزیر ‌زمینی کاریز کیش یک مکان شگفت ‌انگیز می باشد که بیش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاریز کیش خوانده می ‌شود. کارگزاران با تجربه زحمت تمام طراحی ها را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش (کاریزکیش) ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند.

شهر زیر زمینی کاریز کیش در فاز یک خود به قسمت های مختلف از جمله غرفه های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس، گالری های هنری تقسیم و قابل بهره برداری خواهد بود. شما می توانید هنگام مراجعه به این محل، از این امکانات نیز استفاده نمایید.

با محل سکونت بومیان کیش آشنا شوید

شهر خارق العاده زیرزمینی کاریز کیش  در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع را دارا می باشد. بیشتر این سقف مملو از سنگواره ، صدف و مرجان هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارند که تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است.

وِیژگی های خاص شهر زیرزمینی کاریز در کیش؟

به گفته کارگزاران شهر زیرزمینی کاریز کیش دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد. . وِیژگی اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است و به همین دلیل مورد توجه بسیاری قرار گرفته و دومین ویژگی آنکه تنها بنایی می باشد که سقف مملو از صدفها و مرجان های طبیعی دارد.

مطالبی درباره هرم مومیایی کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش به دلیل عجیب بودن و همچنین اصالت چندین ساله یکی از بهترین مکان های دیدنی در جزیره کیش می باشد. پیشنهاد می کنم در تور سفر خود به کیش بازدید از این مکان را از دست ندهید. می توانید با مراجعه و دیدن این مکان منحصر به فرد بسیاری از اطلاعات جالب را به دست آورید و لذت ببرید.

بیشتر بخوانید :
منابع :