کشتی یونانی کیش در غرب جزیره  در سواحل نیلگون كیش جا خوش كرده است كه یک کشتی بسیار بزرگ می باشد. در یكی از روزهای گرم تابستان سال ۱۳۴۵، بومیان جزیره كیش ناگهان كشتی عظیم‌الجثه‌ای را كه در نزدیكی روستای باغو به گل نشسته بود، دیدند. جالب است بدانید که هنوز پس از گذشت سال‌ها دلیل به گل نشستن این كشتی در پس پرده ‌ای از ابهام است. 

کشتی یونانی کیش یک کشتی عجیب است که  گفته می‌شود به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره كیش این کشتی  به گل نشسته است. اما این فقط یه فرضیه می باشد و کسی از دقیق بودن دلیل آن به طور کامل اطلاع ندارد.

تاریخچه ای از کشتی یونانی کیش

كشتی یونانی کیش در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شركت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد. این کشتی  در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به كشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست. لازم به ذکر است بدانید  پس از هشتاد روز تلاش اورینوكو، یدك‌كش هلندی برای بیرون كشیدن این كشتی به ثمری نرسید و تلاش های آنان بیهوده هدر رفت.

کشتی یونانی کیش به  دلیل وسعت زیادی که دارد تکان دادن آن در دل گل کاره آسانی نبوده و به همین دلیل تلاش‌ های ناموفق زیادی برای بیرون كشیدن آن انجام شد. در اخر ناچار سرنشینان كشتی مجبور به ترك آن شدند و بار آن تخلیه شد، چرا كه عملیات بیرون كشیدن كشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. کشتی یونانی کیش آنطور که گفته می شود و طبق اطلاعات بدست آمده از شركت بیمه لویدز لندن نشان دهنده این است كه  در زمان به گل نشستن متعلق به كشور یونان و بنام كولااف بوده است.

كشتی یونانی کیش در ابتدا “شیپور امپراتور” سپس “ناتورالیست” و در سال های بین ۱۳۳۸ تا یكسال قبل از توقف، در مالكیت خطوط كشتیرانی ایران با نام‌های “سیروس فارس”‌، “همدان” در تردد بوده است. این کشتی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد چراکه گذشت زمان كشتی را دچار فرسودگی كرده است.

آیا می توان گفت کشتی یونانی کیش یک کشتی تفریحی است؟

کشتی یونانی کیش یکی از بی نظیر ترین تفریحات کیش است. تماشای خورشید كه به آهستگی در پشت این کشتی  در آب های نیلگون خلیج فارس غروب می‌ كند خاطره‌ ای فراموش‌ نشدنی و جاویدان را برایتان رقم می زند. . درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی کیش پدید می آورد که نظیر آن را کمتر می توان یافت.

پارك ساحلی كشتی یونانی کیش در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع ایجاد شده است. این کشتی دارای امكاناتی چون آمفی‌تئاتر، كافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه های فروش تنقلات ، ایستگاه های كرایه اسكیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی می باشد. تمامی این امکانات در محیط پیرامون كشتی یونانی در دسترس است که می توانید به راحتی از آنها بهره مند شوید و تفریحی آرامبخش را برای خود و عزیزانتان به ارمغان آورید.

منابع :