مکان های تاریخی کیش از دیدنی های جذاب جزیره مرجانی کیش است که روزانه افراد بسیاری ازاین مکان ها دیدن می نمایند. این مکان های تاریخی دارای قدمت بالایی بوده و دیدن از آن ها خالی از لطف نخواهد بود. جمعی از گردشگران متأسفانه چندان آشنایی کامل با قدمت جزیره کیش ندارند.

مکان های تاریخی کیش از دانستنی هایی می باشد که گردشگران باید اطلاعات کافی درباره آن ها داشته باشند تا هنگامی که به کیش سفر می کنند از اماکن تاریخی جزیره نیز دیدن نمایند. از آنجایی که کیش قدمتی هزار ساله دارد مکان های تاریخی در آن وجود داشته که به زیبایی جزیره افزوده است.

از مکان های تاریخی کیش می توان به شهر زیر زمینی کاریز، شهر باستانی حریره، روستای باغو، دره پرتغالی ها، خانه اعیانی و کشتی یونانی ها اشاره نمود. برخی از این اماکن ذکر شده شهرت بسیاری در بین عموم دارد اما برخی دیگر چندان قابل توجه افراد نبوده، پیشنهاد سایت کیشلندیار به گردشگران تور کیش و هتل کیش بازدید از تمامی این مکان ها می باشد.

راهنمای مسافر کیش را بخوانید

شهر زیر زمینی کاریز کیش 

شهر زیر زمینی کاریز کیش یکی از مکان های مشهور تاریخی در جزیره کیش می باشد که قناتی 2500 ساله از آن عبور می کند. این قنات، آبی شفاف و قابل شرب داشته که آب مصرفی ساکن شهر کاریز را تأمین می کرده است. همچنین در حفر قنات و مسیر گذر آب، پیشرفت آن زمانه را نمایانگر می باشد.

مساحت شهر زیرزمینی کاریز بیشتر از 10000 متر مربع بوده که اکنون در حال بازسازی می باشد. کارگزاران این پروژه در تلاش اند تا آسیبی به ساخت تاریخی آن وارد نکنند. همچنین فعلا فاز یک آن احداث شده که امکاناتی نظیر، رستوران سنتی و مدرن، سالن کنفرانس، فروشگاه های صتایع دستی، گالری های هنری را دارا است.

در این شهر اسرار آمیز که عمقی 16 متری دارد، مرجان ها، صدف ها و سنگواره هایی با قدمت 570 میلیون ساله وجود داشته که به عجایب آن افزوده است. همین امر باعث شده تا گردشگران بی شماری به این مکان علاقه نشان دهند و در لیست گردش خود، شهر زیر زمینی کاریز را نیز قرار بدهند.

شهر حریره کیش با قدمتی 1000 ساله

شهر حریره کیش از دیگر مکان های تاریخی کیش می باشد. این شهر با توجه به قدمت بالای هزار ساله ای که دارد، امروزه ظاهر زیبای خود را از دست داده است و حدود 120 هکتار دارای وسعت می باشد. از ساختمان هایی که در بندر کیش وجود دارد این شهر باستانی قابل رؤیت خواهد بود. در این بنا مسجد، حمام و قنات‌های قدیمی وجود دارد.

در شهر حریره کیش به ندرت می توان سقف ها، اتاق ها و دیگر پوشش های یک ساختمان را مشاهده کرد و حجم زیادی از شهری که در گذشته آباد بوده و قومی در آن زندگی می کرده اند باقی مانده است. شهر حریره موقعیت مکانی مناسبی برای اقامت افراد گذشتگان بوده چرا که ساحلی تمیز و پرکت داشته و صید ماهی به راحتی ممکن بوده است.

همچنین از سطح دریا حدود ده متر دارای ارتفاع است و جو دریا نسبت به قسمت های دیگر کیش آرام تر می باشد. به این ترتیب افرادی که در این شهر می زیسته اند در آرامش بودند. امروزه جمعی از باستان شناسان به شهر حریره رفته و می خواهند بقایای آن را بیابند، چون معتقدند شهر حریره گسترده تر بوده و ممکن است نیمی از آن در طی سال ها دفن شده باشد. 

چگونگی پوشش در کیش

خانه اعیانی کیش

خانه اعیانی کیش جزء دیدنی های تاریخی کیش به شمار می رود. اما متأسفانه گردشگران علاقه زیادی به بازدید از آن را نشان نمی دهند. این خانه دارای سبکی است که در گذشتگان چند خانواده در کنار هم می زیسته اند. خانه اعیانی از دوره ایلخانان قدمت داشته و مساحت زیادی دارد، همچنین کاشی کاری ستاره ای در آن قابل مشاهده است.

خانه اعیانی جزیره کیش با توجه به کاشی کاری های ستاره ای که دارد گمان می شود متعلق به یکی از ثروتمندان اهل شهر حریره است. زیرا نوع ساخت آن و این کاشی ها که وارداتی بوده اند، چنین حدسی را پر رنگ تر می نماید. خانه اعیانی کیش از بخش های گوناگونی همانند، مهمان خانه، آشپزخانه، ایوان و محل سکونت بانوان تشکیل شده است.

خانه دیدنی اعیانی جزیره کیش در گذشته طوری طراحی شده که فعالیت صیادی در آن به راحتی انجام شود و دسترسی آسانی به دریا داشته باشد، نظریه دیگری که از دلایل احداث این خانه وجود دارد، کانال‌ های نفوذی و خروجی در مقابل هجوم اهالی شهر بوده است. این خانه در همجواری شهر حریره کیش می باشد. 

روستای باغو کیش مکانی برای آرامش بیشتر

روستای باغو کیش در جنوب غربی جزیره وجود داشته که در گذشته افراد بسیاری در ان زندگی می کرده اند، اما اکنون تنها چند خانواده کوچک در آن ساکن می باشند که به شغل دامداری مشغول اند. منطقه ای که روستای باغو در آن واقع شده حاصل خیز بوده و زمین های کشاورزی در اطراف آن به چشم می خورد.

در روستای باغو درختان کهنسال، خانه های قدیمی و مسجد تاریخی وجود داشته که به معروفیت آن افزوده اند. انبوهی درختان تنومند و سرسبز در روستای باغو زیبایی آن را نیز دوچندان نموده است. وجود مسجد النبی که دارای مساحتی کوچک می باشد نیز گردشگران بی شماری را به روستای باغو جذب کرده است.

از دیگر شغل های خانواده های ساکن در روستای باغو که در چرخه اقتصادی این مکان نقش دارد، زنبور داری است، تولید عسلی طبیعی به بهترین شکل ممکن انجام شده و به داخل جزیره و دیگر شهرها صادر می کنند. عسل طبیعی که از زنبور های بومی به وجود آید خوشمزه ترین عسل می تواند باشد.

آب و هوای تازه روستای باغو به گردشگران کمک می کند تا از فضای پر ازدحام داخلی جزیره دور شوند و اندک زمانی را در آرامش سپری کنند. اهالی خونگرم روستای باغو با مهمان نوازی که دارند لحظات دلنشینی را برای گردشگران به ارمغان آورده تا خاطرات خوبی را از زادگاه خود در ذهن بازدید کنندگان ثبت نمایند.

فرودگاه کیش یک فرودگاه بین المللی در ایران

دره پرتغالی های کیش و درختی مقدس

دره پرتغالی های کیش جزء مکان های تاریخی و گردشگری کیش به شمار می رود. این جاذبه تفریحی فضای سرسبزی داشته که به زیبایی آن افزوده است. امکاناتی که در این مکان وجود دارد، رستوران هایی با بهترین غذاهای بومی و ایرانی، آلاچیق برای استراحت گردشگران، منقل هایی برای درست کردن کباب و پاچین و سرویس بهداشتی می باشد که باعث جذب بیشتر گردشگران شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد دره پرتغالی های جزیره کیش که باعث شده جزء اماکن تاریخی به شمار برود، قرار داشتن درخت کهنسال چند صد ساله ای است که دارای تنه قطور و شاخه های سرسبز است. قدمت این درخت 500 الی 600 سال تخمین خورده که به درخت سبز شهرت دارد. 

برخی از مردم بومی و ساکنان جزیره اعتقادی عجیب به این درخت دارند و تصور می کنند حاجت هایی که پای این درخت از خدا طلب می کنند به استجابت می رسد. به همین دلیل پارچه های سبز رنگ یا رنگی بعد از نیت خود بر شاخه های درخت سبز گره می زنند. همین امر سبب شده تا این درخت کهنسال از دید گردشگران و اهالی کیش مقدس به حساب آید.

سایت کیشلندیار به گردشگران توصیه می کند تا هنگام بازدید از درخت سبز به دیدن قلعه پرتغالی ها نیز بروند. این قلعه در همجواری درخت سبز می باشد که زمانی محل استقرار پرتغالی ها بوده و به عنوان مکانی برای مخفی کردن مهمات شان نیز استفاده می شده است.

تاکسی کیش از دیگر وسایل نقلیه عمومی در کیش

کشتی یونانی ها در کیش و اسرار نهفته آن

کشتی یونانی در کیش آخرین مکان تاریخی جزیره است. این کشتی در غرب جزیره قابل مشاهده بوده و در یکی از سواحل این منطقه به گل نشسته است. کشتی یونانی در سال 1345 اطراف روستای باغو وجود داشته که دلیل واضحی از به گل نشستن آن وجود ندارد، اما فرضیه های متععدی از آن وجود دارد.

برخی می گویند مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در سواحل جزیره كیش باعث شده تا این کشتی به گل بشیند. هشتاد روز تلاش یدك‌ كش هلندی برای بیرون كشیدن این كشتی به ثمر نرسید. کشتی یونانی به دلیل سنگینی و وسعت زیادی که دارد، تکان دادن آن در گل راحت نبوده و به همین دلیل بیرون کشیدن آن تلاشی ناموفق بود. در آخر سرنشینان كشتی مجبور به ترك آن شدند و بار های کشتی تخلیه گردید.

كشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شركت ویلیام هامیلتون به وزن ۷۰۶۱ تن و به طول ۱۳۶ متر در بندر گلاسكو در اسكاتلند ساخته شد. این کشتی  در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به كشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست.

برخی از سرمایه داران برای راحتی افرادی که به دیدن کشتی یونانی می آیند، پارك ساحلی شبیه به كشتی یونانی کیش در همجواری این کشتی با زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع ساخته اند، که دارای امکانات، آمفی ‌تئاتر، كافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه های فروش تنقلات، ایستگاه های كرایه اسكیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی می باشد. 

بیشتر بخوانید :
منابع :